Tetamu Istana

Tuesday, September 6, 2011

Renung-renungkan

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda, " sesungguhnya Allah SAW mempunyai 99nama. Barangsiapa yang menhafalnya akan masuk syurga". Riwayat Bukhari, Muslim & Trimidzi. Allah SWT mempunyai Asmaul Husna (nama-nama yang indah. maka memohonlah kepadaNya dengan menyebut Asmaul Husna..

(Surah Al-A'raf, Ayat 180)
sesungguhnya disebalik setiap nama dalam Asmaul Husna terdapat misteri yang sangat dalam dan luas yang berada di luar jangkauan akal manusia.

Allah SWT akan mengabulkan keinginan seorang hamba yang berdoa sambil menyebut namaNya sesuai dengan misteri yang terkandung di dalam nama tersebut..




Wednesday, June 8, 2011

Sebulan Di penang....

mmm..rasenye hampir dua bulan aku tak upload entry kat blog nie...

hari ni tibalah mase tok aku kongsikan secebis kenangan, dimana pengalaman belajar menjadi hiburan..
...

Friday, May 13, 2011

Larangan memanggil dengan gelaran tidak baik

Firman Allah SWT, "HAI orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain (kerana) harus puak dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah sesetengah kamu menyatakan keaiban sesetengah yang lain dan janganlah pula kamu memanggil antara satu sama lain dengan gelaran yang buruk. Seburuk-buruk panggilan ialah (panggilan) nama fasik sesudah iman dan barang siapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan yang fasik), maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (Surah al-Hujuraat [049], ayat 11)
AYAT ini menceritakan keadaan seorang sahabat Rasulullah SAW yang bernama Thabit ibnu Qais ibnu Syammas. Beliau merupakan seorang yang pekak dan tuli. Walau bagaimanapun, beliau suka menghadiri ceramah-ceramah agama yang diadakan oleh Rasulullah SAW. Setiap kali beliau hadir majlis ilmu tersebut, para sahabat yang lain akan memberikannya tempat duduk berdekatan dengan Rasulullah SAW supaya pendengarannya akan lebih jelas dan nyata. Dia juga dapat mendengar dengan lebih baik setiap apa yang diajarkan oleh Rasulullah SAW.
Pada suatu hari, ketika beliau sampai di masjid, tempat yang biasa didudukinya telah diambil oleh orang lain. Beliau pun melangkah selangkah demi selangkah untuk sampai ke hadapan. Walau bagaimanapun langkahan kakinya tidak disukai oleh orang ramai kerana beliau melangkah di atas belakang dan kepala jemaah di dalam masjid. Ketika beliau melangkah, beliau berkata, "Lapangkanlah, lapangkanlah, berilah aku ruang."
Tidak diendahkan
Walaupun begitu, kata-katanya tidak diendahkan langsung oleh orang ramai. Beliau pun meneruskan lagi langkahnya sehinggalah sampai ke hadapan, kemudian beliau pun duduk. Apabila beliau duduk, berkatalah lelaki di sebelahnya, "Ini tempat aku dan aku lebih berhak untuk duduk di situ."
Thabit tidak mempedulikan kata-kata lelaki tadi. Beliau pun bertanya lelaki tadi, "Siapa kamu ini?"
Jawab lelaki itu, "Si anu anak kepada si anu." Thabit berasa tidak puas hati dengan jawapan tadi. Beliau pun bertanya lagi sambil menyebut nama ibu lelaki itu dengan panggilan yang memalukan di zaman jahiliah.
"Kamu anak kepada perempuan si anu binti si anukah?"
Apabila mendengar pertanyaan Thabit tadi, lelaki itupun tertunduk malu. Dia malu kerana gelaran itu amat mengaibkan ibunya.
Selepas kejadian itu, maka turunlah ayat ini, ayat 11 surah al-Hujurat.
Menurut sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Tirmizi pula, pada zaman Rasulullah SAW, ada seorang lelaki yang mempunyai dua atau tiga nama gelaran. Orang ramai biasanya memanggil nama lelaki itu dengan nama gelaran yang ketiga. Lelaki tersebut tidak menyukai jolokan itu.
Sehubungan dengan itu, turunlah ayat tersebut di atas. Rasulullah SAW lalu membacakan ayat tersebut. Baginda melarang umat Islam memanggil seseorang lain dengan nama gelaran yang tidak elok.
Pengajaran
* Jangan sesekali memanggil seseorang dengan panggilan yang tidak disukai olehnya.
Informasi
SINGA Allah dan Singa Rasul adalah gelaran agung yang diberikan oleh Rasulullah SAW kepada Hamzah bin Abdul Muttalib. Pada zaman Rasulullah, memang terdapat gelaran-gelaran yang diberikan baginda kepada para sahabatnya. Contohnya: 
1. Abu Hurairah (Bapa Kucing) diberikan kepada Abdul Rahman Bin Saqr,
2. Humairah (Pipi Merah) diberikan kepada Siti Aisyah,
3. Asadullah (Singa Allah) diberikan kepada Hamzah Abdul Muttalib,
4. Saifullah (pedang Allah) diberikan kepada Khalid al-Walid.
Semua gelaran di atas bukan bertujuan menghina tetapi menunjukkan rapatnya hubungan Rasulullah SAW dengan mereka
Firman Allah SWT, "Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai..." (Surah Al-A'raaf [07], ayat 179)

Monday, March 21, 2011

Qasidah....



entri arini aku nak share Qasidah kt korang....

Qasidah
 istighfar


lepas dgr qasidah niee. ase tenang nk wat keje... ^_^ 

mini project - video player....

Penyataan masalah



Penggunaan aplikasi video telah meningkat dan meluas dari masa ke semasa. komputer mahupun komputer riba menggunakan aplikasi  video sebagai alat  untuk menonton video pada komputer riba masing-masing. Tetapi dalam kebanykan aplikasi video pada masa kini tidak banyak aplikasi yang mampu untuk menyimpan data video yang telah ditonton, jadi dengan pembangunan aplikasi ini penguna mampu untuk melaksanakan pekara tersebut. Penguna boleh memasukan input video kedalam aplikasi. 

Interface
menu strip "file"> open file
select > video. VoB, AVI, 3Gp, n so on

menu strip "command" > play , pause , stop


source code:



Public Class Form1




  Private Sub OpenToolStripMenuItem_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles OpenToolStripMenuItem.Click

        AxWindowsMediaPlayer1.Ctlenabled = True   'enable video
        OpenFileDialog1.ShowDialog()
        AxWindowsMediaPlayer1.URL = OpenFileDialog1.FileName 'import list from hard-disk
    End Sub

    Private Sub importToolStripMenuItem_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles ExitToolStripMenuItem.Click
        OpenFileDialog1.ShowDialog() 'import list from hard-disk

    End Sub

    Private Sub PlayToolStripMenuItem_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles PlayToolStripMenuItem.Click
        AxWindowsMediaPlayer1.Ctlcontrols.play()
        AxWindowsMediaPlayer1.URL = ListBox1.SelectedItem   'play video
    End Sub

    Private Sub PauseToolStripMenuItem_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles PauseToolStripMenuItem.Click
        AxWindowsMediaPlayer1.Ctlcontrols.pause()   'pause video
    End Sub

    Private Sub StopToolStripMenuItem_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles StopToolStripMenuItem.Click
        AxWindowsMediaPlayer1.Ctlcontrols.stop()  'stop video
    End Sub

    Private Sub OpenFileDialog1_FileOk(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.ComponentModel.CancelEventArgs) Handles OpenFileDialog1.FileOk
        For Each Track As String In OpenFileDialog1.FileNames
            ListBox1.Items.Add(Track)
        Next
    End Sub



note... gunakan toolbar "openfileDialog" "menustrip" & "windows media player"... 
        jika ada sebarang masalah , sila maklumkan kpd saya di coment box...
        
SEGALA YANG BAIK DATANGNYA DARI ALLAH, YANG BURUK DATANGNYA DARI KESILAPAN   SAYA SENDIRI.... 
        













Sunday, March 20, 2011

Final Project - EHDA...




 apa yang dimaksudkan dengan EHDA???

 EHDA  merupakanb sebuah antenna directional wifi yang membolehkan user mendapatkan isyarat wifi dari jarak jauh..

.


remote controller
mengunakan batery AA... lebih molek kalau guna batery CHarges

Wednesday, March 16, 2011

Kata - KAta hikmah... IMAM AL-GHAZALI

Imam Ghazali = "Apakah yang paling dekat dengan diri kita didunia ini?"
Murid 1 = " Orang tua "
Murid 2 = " Guru "
Murid 3 = " Teman "
Murid 4 = " Kaum kerabat "
Imam Ghazali = " Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI . Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati (QS: Ali-Imran :185).

Imam Ghazali = " Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?"
Murid 1 = " Negeri Cina "
Murid 2 = " Bulan "
Murid 3 = " Matahari "
Murid 4 = " Bintang-bintang "
Iman Ghazali = " Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama".

Iman Ghazali = " Apa yang paling besar didunia ini ?"
Murid 1 = " Gunung "
Murid 2 = " Matahari
Murid 3 = " Bumi "
Imam Ghazali = "Semua jawaban itu benar. Tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (QS: Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka."

Imam Ghazali = "Apa yang paling berat didunia ini ?"
Murid 1 = "Baja"
Murid 2 = "Besi"
Murid 3 = "Gajah"
Imam Ghazali = "Semua jawaban itu benar. Tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (QS: Al-Azab : 72). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka karena gagal memegang amanah."

Imam Ghazali = " Apa yang paling ringan di dunia ini ?"
Murid 1 = " Kapas"
Murid 2 = " Angin "
Murid 3 = " Debu "
Murid 4 = " Daun-daun "
Imam Ghazali = " Semua jawaban kamu itu benar. Tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT . Gara-gara pekerjaan Kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat."

Imam Ghazali = " Apa yang paling tajam sekali didunia ini "
Murid- Murid dengan serentak menjawab = " Pedang "
Imam Ghazali = " Itu benar . Tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasan saudaranya sendiri."

Sunday, March 13, 2011

Lagu raja Buahh!!!!!!!

Adalah satu buah berduri,
Dalam setahun keluar sekali,
Antara buah-buah dalam negeri,
Dapat gelaran permaisuri..

Buahnya hijau dalamnya putih,
Hendak membuka sangatlah letih,
Luarnya begis dalamnya bersih,
Itulah sebab yang kita kasihh..

note.. nyayian dalam rentak boria..
          lau korang dah tgk cte kembar siang...
          nt uall tau laa cmne nak nyyi kn lgu nie.....

Saturday, March 12, 2011

Kenangan D''S''3 nelayan ohhh nelayann...layannnnn

satu balingan yang b'sepah...hahahaha....

cubaan kali kedua.... agak cemerlangg....

Berdebar-debar saat menarik jala...

Jom kita tgk hasil .......
Taraaaaaa..... ni laa hasil nyee.... macam-macam yang ktorang dapatt...
KETAM tu kena Pegang jalan nak ketepi jeee...... tak kembali ke jalan yang lurus agak nye...


nelayan moden dengan hasil nyeeee......




yaaaaa..... yang baju biru tu pemenang Tempat pertamaa...ahaahahahaha....
Publish Post

Friday, March 4, 2011

SUAsana KAlam KabuT Di ISTan-na

video
pening-pening... bile 1 keluarga dah b'kumpul... anak-anak buah tak reti dok diam....

Wednesday, March 2, 2011

Prepare Speaking inte-view for job vacancy

my name Muhammad fadzeli bin Abdul Manap, i]im, 20 yr old and come from Dengkil, Sepang...  i seeking an opportunity to work with your company as Engineer Network.. my experience of your unparalleled reputation have led me to want to work for your company.  I have a Diploma with major in Networking computer system, I graduated from Politeknik Sultan Idris,Sabak Bernam. 

 I participated in many school activities, which widened my horizons and gave me many opportunities to do practical work in companies. All of that were very useful to my major study.
During this period, I have learnt much. I learned the values of teamwork and commitment, how to win, how to work hard, how to concentrate and focus on goals, and how to balance my time and priorities. The passing years offered me a good chance to give full play to my creativity, intelligence and diligence.
With a healthy body, with the solid professional knowledge, with the youthful passion, with the yearning for the future and the admiration of your company, I am eager to enter your company and make my share of contribution to it.....

hahahaahahaha....belasah jer

Tuesday, March 1, 2011

7 Sunnah Rasullah s.a.w

Assalamualaikum

hai semua, entri kali ni saya nak share dengan semua orang 
tentang 7 Sunnah Rasullah s.a.w yang harus kita amalkan.



Monday, February 28, 2011

:. Lawak : SaLah Hantar Email .:







 Pada suatu hari, seorang lelaki telah menginap di sebuah hotel di KL. Terdapat sebuah komputer di dalam bilik hotel itu. Dia pun mengambil keputusan untuk menghantar e-mail kepada isterinyaMalangnya, dia telah tersalah taip alamat e-mail isterinya dan tanpa mengetahui kesilapan itu, dia pun terus menghantar e-mail tersebut. 


Thursday, February 24, 2011

C. K. B. pahang



camping kat bekelah pahang    
                        ASsalamualaikum....
Ni aku nk kongsi sikit ttg pengalaman aku mse camping kat pahang ngn classmate aku...
aktivity ni kami anjurkan sndiri beb... huhhuhu... peren pn tak tau... ktorg gi bekelah plannning last min... 
huhhh... kelenkapan pn prepair 1ari awal jew... bdasarkan pgalaman n persiapan aku biaselah ada pengalaman cikit...bwk la apa yg patut... safety first... hahaahahaa.... di pendekan cite... ktorg geraklaa. stay kt KL umah membe aku syami... kt kepong nk ambk brang2....adoiii lpak kt KL dkt 2jam gk laa... ponat tak ilang lg.. maklum laa ktorg ni dari sabak bernam... gi Kl 2jam rest pn nak 2jam mmmmm....