Tetamu Istana

Monday, March 21, 2011

Qasidah....



entri arini aku nak share Qasidah kt korang....

Qasidah
 istighfar


lepas dgr qasidah niee. ase tenang nk wat keje... ^_^ 

mini project - video player....

Penyataan masalah



Penggunaan aplikasi video telah meningkat dan meluas dari masa ke semasa. komputer mahupun komputer riba menggunakan aplikasi  video sebagai alat  untuk menonton video pada komputer riba masing-masing. Tetapi dalam kebanykan aplikasi video pada masa kini tidak banyak aplikasi yang mampu untuk menyimpan data video yang telah ditonton, jadi dengan pembangunan aplikasi ini penguna mampu untuk melaksanakan pekara tersebut. Penguna boleh memasukan input video kedalam aplikasi. 

Interface
menu strip "file"> open file
select > video. VoB, AVI, 3Gp, n so on

menu strip "command" > play , pause , stop


source code:



Public Class Form1




  Private Sub OpenToolStripMenuItem_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles OpenToolStripMenuItem.Click

        AxWindowsMediaPlayer1.Ctlenabled = True   'enable video
        OpenFileDialog1.ShowDialog()
        AxWindowsMediaPlayer1.URL = OpenFileDialog1.FileName 'import list from hard-disk
    End Sub

    Private Sub importToolStripMenuItem_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles ExitToolStripMenuItem.Click
        OpenFileDialog1.ShowDialog() 'import list from hard-disk

    End Sub

    Private Sub PlayToolStripMenuItem_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles PlayToolStripMenuItem.Click
        AxWindowsMediaPlayer1.Ctlcontrols.play()
        AxWindowsMediaPlayer1.URL = ListBox1.SelectedItem   'play video
    End Sub

    Private Sub PauseToolStripMenuItem_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles PauseToolStripMenuItem.Click
        AxWindowsMediaPlayer1.Ctlcontrols.pause()   'pause video
    End Sub

    Private Sub StopToolStripMenuItem_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles StopToolStripMenuItem.Click
        AxWindowsMediaPlayer1.Ctlcontrols.stop()  'stop video
    End Sub

    Private Sub OpenFileDialog1_FileOk(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.ComponentModel.CancelEventArgs) Handles OpenFileDialog1.FileOk
        For Each Track As String In OpenFileDialog1.FileNames
            ListBox1.Items.Add(Track)
        Next
    End Sub



note... gunakan toolbar "openfileDialog" "menustrip" & "windows media player"... 
        jika ada sebarang masalah , sila maklumkan kpd saya di coment box...
        
SEGALA YANG BAIK DATANGNYA DARI ALLAH, YANG BURUK DATANGNYA DARI KESILAPAN   SAYA SENDIRI.... 
        













Sunday, March 20, 2011

Final Project - EHDA...




 apa yang dimaksudkan dengan EHDA???

 EHDA  merupakanb sebuah antenna directional wifi yang membolehkan user mendapatkan isyarat wifi dari jarak jauh..

.


remote controller
mengunakan batery AA... lebih molek kalau guna batery CHarges

Wednesday, March 16, 2011

Kata - KAta hikmah... IMAM AL-GHAZALI

Imam Ghazali = "Apakah yang paling dekat dengan diri kita didunia ini?"
Murid 1 = " Orang tua "
Murid 2 = " Guru "
Murid 3 = " Teman "
Murid 4 = " Kaum kerabat "
Imam Ghazali = " Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI . Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati (QS: Ali-Imran :185).

Imam Ghazali = " Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?"
Murid 1 = " Negeri Cina "
Murid 2 = " Bulan "
Murid 3 = " Matahari "
Murid 4 = " Bintang-bintang "
Iman Ghazali = " Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama".

Iman Ghazali = " Apa yang paling besar didunia ini ?"
Murid 1 = " Gunung "
Murid 2 = " Matahari
Murid 3 = " Bumi "
Imam Ghazali = "Semua jawaban itu benar. Tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (QS: Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka."

Imam Ghazali = "Apa yang paling berat didunia ini ?"
Murid 1 = "Baja"
Murid 2 = "Besi"
Murid 3 = "Gajah"
Imam Ghazali = "Semua jawaban itu benar. Tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (QS: Al-Azab : 72). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka karena gagal memegang amanah."

Imam Ghazali = " Apa yang paling ringan di dunia ini ?"
Murid 1 = " Kapas"
Murid 2 = " Angin "
Murid 3 = " Debu "
Murid 4 = " Daun-daun "
Imam Ghazali = " Semua jawaban kamu itu benar. Tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT . Gara-gara pekerjaan Kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat."

Imam Ghazali = " Apa yang paling tajam sekali didunia ini "
Murid- Murid dengan serentak menjawab = " Pedang "
Imam Ghazali = " Itu benar . Tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasan saudaranya sendiri."

Sunday, March 13, 2011

Lagu raja Buahh!!!!!!!

Adalah satu buah berduri,
Dalam setahun keluar sekali,
Antara buah-buah dalam negeri,
Dapat gelaran permaisuri..

Buahnya hijau dalamnya putih,
Hendak membuka sangatlah letih,
Luarnya begis dalamnya bersih,
Itulah sebab yang kita kasihh..

note.. nyayian dalam rentak boria..
          lau korang dah tgk cte kembar siang...
          nt uall tau laa cmne nak nyyi kn lgu nie.....

Saturday, March 12, 2011

Kenangan D''S''3 nelayan ohhh nelayann...layannnnn

satu balingan yang b'sepah...hahahaha....

cubaan kali kedua.... agak cemerlangg....

Berdebar-debar saat menarik jala...

Jom kita tgk hasil .......
Taraaaaaa..... ni laa hasil nyee.... macam-macam yang ktorang dapatt...
KETAM tu kena Pegang jalan nak ketepi jeee...... tak kembali ke jalan yang lurus agak nye...


nelayan moden dengan hasil nyeeee......




yaaaaa..... yang baju biru tu pemenang Tempat pertamaa...ahaahahahaha....
Publish Post

Friday, March 4, 2011

SUAsana KAlam KabuT Di ISTan-na

video
pening-pening... bile 1 keluarga dah b'kumpul... anak-anak buah tak reti dok diam....

Wednesday, March 2, 2011

Prepare Speaking inte-view for job vacancy

my name Muhammad fadzeli bin Abdul Manap, i]im, 20 yr old and come from Dengkil, Sepang...  i seeking an opportunity to work with your company as Engineer Network.. my experience of your unparalleled reputation have led me to want to work for your company.  I have a Diploma with major in Networking computer system, I graduated from Politeknik Sultan Idris,Sabak Bernam. 

 I participated in many school activities, which widened my horizons and gave me many opportunities to do practical work in companies. All of that were very useful to my major study.
During this period, I have learnt much. I learned the values of teamwork and commitment, how to win, how to work hard, how to concentrate and focus on goals, and how to balance my time and priorities. The passing years offered me a good chance to give full play to my creativity, intelligence and diligence.
With a healthy body, with the solid professional knowledge, with the youthful passion, with the yearning for the future and the admiration of your company, I am eager to enter your company and make my share of contribution to it.....

hahahaahahaha....belasah jer

Tuesday, March 1, 2011

7 Sunnah Rasullah s.a.w

Assalamualaikum

hai semua, entri kali ni saya nak share dengan semua orang 
tentang 7 Sunnah Rasullah s.a.w yang harus kita amalkan.